Saramură de pește - cum faci cea mai bună saramură

Icon porții

Alege numarul de persoane pentru care vrei sa pregatesti aceasta reteta si iti calculam ingredientele

Icon minus 1 Icon plus Calculeaza

Pentru calcularea cantitatii, trebuie sa aveti cel putin o portie adaugata.

Ingrediente:

  1. 3 rosii
  2. 1 ardei rosu
  3. 1 linguriţă rondele de ardei iute proaspăt sau murat;
  4. 3 căței de usturoi
  5. 4 crenguțe de cimbru proaspăt;
  6. 2 frunze de dafin
  7. 1 lămâie tăiată în felii
  8. sare și piper după gust

Populară în multe dintre zonele țării, saramura de pește este un preparat ușor de gătit, savuros și plin de beneficii pentru sănătate organismului. Mai jos îți spunem cum să faci cea mai bună saramură de pește, dar și cum să servești saramura!

Rețetele de saramură de pește diferă de la o regiune la alta, însă ideea de bază a preparatului este combinarea gustului de pește proaspăt cu legume și ierburi aromatice. Ingredientele, dar și tipul de preparare termică pot fi diferite, în funcție de preferințe, la fel și modalitățile de consum. Iată cum prepari cea mai bună saramură de pește!

Secretul celei mai bune saramuri de pește este să folosești pește cât mai proaspăt, indiferent de specie. Cele mai comune specii de pește folosite în prepararea saramurii sunt: crapul, somnul, carasul și linul, în general peștii de apă dulce, aproximativ 1,5 kg de pește proaspăt pentru șase porții de saramură.

Pe lângă pește, ingredientul principal în saramură, vei mai avea nevoie de câteva legume proaspete, după preferințe.

Mod de preparare saramură de pește

Înainte de a-l pune pe grătar sau în tigaie, peștele se unge cu puțin ulei, pentru a nu se lipi. Dacă este o bucată mare de pește, îl poți tăia în 3 bucăți mai mici, pentru a fi mai ușor de porționat și servit în farfurie. Se condimentează fiecare bucată de pește și se lasă pe grătarul încins ori pe tigaie până când este bine rumenit pe ambele părți. În cazul în care vei întoarce peștele prea repede pe partea cealaltă, acesta se va lipi de grătar și se va rupe. În momentul în care peștele este gata, se dezlipește ușor de pe tigaie ori grătar.

Odată cu peștele, poți adăuga pe grătarul încins ori în tigaie roșiile împreună cu ardeiul gras. Imediat ce sunt bine coapte, le decojești și le sfărâmi ușor cu furculița.

Între timp, cât timp peștele este pe grătar, pune apă la fiert pentru saramură și pentru mămăliguță, dacă preferi această garnitură.

Pentru a prepara șase porții de saramură de pește vei avea nevoie de 500-600 ml de apă, suficient cât să acopere aproximativ 4 dintre bucățile de pește.

În apa în care prepari saramura, vei adăuga sare după gust, cimbru, frunzele de dafin și legumele coapte. Se lasă pe foc până când ajunge în punctul de fierbere, după care se dă deoparte saramura și se lasă să se răcorească pentru 5 minute, timp în care se adaugă usturoiul și ardeiul iute, după gust.

După ce peștele este gata, pune-l într-un vas mai mare, suficient de încăpător și pentru saramură. Adaugă peste bucățile de pește și saramura și acoperă totul cu un capac pentru 15-20 de minute, pentru a pătrunde toate gusturile și aromele în pește.

Între timp este gata și mămăliguța și saramura de pește se poate servi!

Cum mai poți servi saramura de pește?

Indiferent de rețeta de saramură de pește pentru care optezi, preparatul poate fi consumat împreună cu mămăliga sau turtă de mălai. Gustul ușor dulceag al acestora se îmbină perfect cu aromele peștelui proaspăt și a legumelor și verdețurilor.

Saramura de pește poate fi servită și cu sos pe bază de usturoi, iar zeama de pește împreună cu mămăligă.

Beneficiile consumului de pește

Peștele este unul dintre cele mai sănătoase alimente pentru creier datorită proteinelor, nutrienților și acizilor grași Omega 3 pe care îi furnizează organismului. Mai jos îți spunem cele mai importante beneficii ale consumului de pește. De ce este indicat să introduci consumul de pește în dieta alimentară:

●    Peștele este bogat în nutrienți

Peștele conține vitamina D solubilă în grăsimi ce acționează ca un hormon steroid în corpul uman, este bogat în proteine, iod, vitamine, minerale și grăsimi sănătoase. Acizii grași precum Omega 3 din compoziția peștelui, precum somonul, ajută creierul să funcționeze corespunzător și reduce riscul apariției mai multor afecțiuni.

●    Peștele reduce riscul apariției bolilor cardiovasculare

Este unul dintre cele mai sănătoase alimente pentru creier, iar consumul de pește de două ori pe săptămână poate reduce riscul apariției atacului de cord sau al bolilor de inimă.

●    Consumul de pește îmbunătățește memoria și activează funcțiile creierului

În urma mai multor studii observaționale s-a demonstrat faptul că, persoanele care obișnuiesc să consume pește în mod regulat nu sunt în pericol să dezvolte afecțiuni cognitive sau neurodegenerative, precum boala Alzheimer.

●    Peștele - singura sursă alimentară de vitamina D

Vitamina D din compoziția peștelui acționează ca un steroid în corp, iar pești precum somon, hering sau macrou au un conținut bogat de vitamina D.

●    Consumul de pește reduce riscul de apariție a astmului

De regulă, astmul se manifestă prin inflamarea cronică a căilor respiratorii, o afecțiune des întâlnită în rândul populației. Consumul regulat de pește, chiar și în cazul copiilor, scade riscul de apariție a astmului cu până la 24%.

●    Peștele este un aliat de succes în procesul de creștere și dezvoltare

Acidul gras DHA din compoziția peștelui este un adjuvant natural care ajută la dezvoltarea optimă a creierului și asigură o sănătate mai bună a ochilor. Datorită acestor beneficii, consumul de pește este recomandat pe timpul sarcinii, dar nu și speciile de pește bogate în mercur, deoarece pot cauza probleme de dezvoltare fătului. 

Saramura de pește se servește alături de un pahar de vin alb sec, care îmbină perfect gustul dulceag al peștelui. Poftă bună!