Organizare

Organizarea pe plan personal: Gestionarea cumpărăturilor - Diana Mihăilă

December 17, 2019

« înapoi la sfaturi

Organizarea își arată eficiența cu precădere în lunile aglomerate din an. În decembrie, poate mai mult ca oricând, avem nevoie de planificare. Planificare pentru cumpărături, pentru vizite, pentru vacanțe, pentru curățenie… Gestionarea eficientă a tuturor acestor activități ne mai scapă de stres și ne permite să ne bucurăm mai intens de sezonul sărbătorilor. Și cine nu își dorește asta? Pentru a te organiza cât mai bine pe plan personal trebuie să prioritizezi, adică să stabilești o ordine a activităților în funcție de importanța lor și de resursele pe care fiecare în parte le consumă (de la timp, la bani, la energie). Calitatea vieții este dată, printre altele, de experiențele pe care le avem și de modul în care ne utilizăm finanțele. De reținut: Organizarea personală include gestionarea eficientă a timpului, a banilor, a resurselor și chiar a relațiilor interumane. Despre organizare mai vorbim în zona rezidențială și în sfera profesională.

Alcătuirea unui plan de cumpărături

se face în funcție de necesitate și în funcție de momentul achiziției. Importantă este și proximitatea. Evităm astfel aglomerația, plătind poate cel mai bun preț disponibil. Iată câteva lucruri pe care le-ai putea face pentru a transforma cumpărăturile într-o experiență productivă.

Păstrează evidența a ceea ce ai de cumpărat. Un post-it pe frigider, o aplicație mobilă, o filă de agendă, folosește orice consideri că te ajută să ții mai bine evidența a tot ce îți este necesar. Reduci astfel numărul achizițiilor inutile, dar și timpul alocat cumpărăturilor. Secretul stă în stocuri și în identificarea corectă a surselor și a cantităților. Eu folosesc aplicații de cumpărături cu introducere vocală, iar dimineața, când fac agenda zilei, scriu pe hârtie ce îmi amintesc că mai este de luat și adaug apoi la inventarul digital.

Alcătuiește o hartă a cumpărăturilor. Nu tot ce îți trebuie într-o zi, o săptămână sau o lună se află în același loc. Deplasarea dintr-un punct în altul necesită resurse. Iar optimizarea lor se face gândind ordinea achizițiilor și momentele în care le facem. La fel procedăm și în fiecare magazin în care ajungem, unde lista achizițiilor trebuie alcătuită în funcție de departamentele sale (ex. din secțiunea ”Detergenți” cumpăr produse și pentru baie și pentru bucătărie sau de la raionul de carne iau și sortimente din pui și din porc și din vită).

Estimează corect necesarul.

Încearcă să pleci la drum cu planul făcut. Nu te baza că la fața locului, într-un mod miraculos, îți vei aminti ce și cât trebuie să cumperi. Dacă ai stabilit ce urmează să gătești în următoarele zile, deci ai compus un plan alimentar, ai grijă să iei ingredientele și cantitățile trecute în rețetă. Iar dacă trebuie să completezi diferite stocuri de prin casă (de la baterii, la detergenți, la textile), treci în revistă fiecare încăpere în parte. (ex. De ce mai am nevoie în baie? Dar în living?).

Estimează bugetele și fixează limite clare. În organizare există regula 50-30-20: 50% pentru cheltuielile curente (facturi, rate, mâncare), 30% pentru distracție (restaurante, hobby, shopping), iar 20% se transformă în economii. Chiar dacă nu ajungem să respectăm mereu aceste proporții, este important să ne setăm obiective mici pentru a fi cât mai aproape de ideal.

Fidelizează-te.

Frecventarea acelorași magazine și consumarea acelorași branduri și game de produse te ajută să fii la curent atât cu lansările, cât și cu campaniile de reduceri. În plus, fiind produse cunoscute, nu ai surprize neplăcute, deci nu trebuie să le înlocuiești cu altele și să crești astfel nivelul cheltuielilor curente. Mărcile proprii ale lanțurilor de magazine sunt o alegere bună atunci când urmărești cel mai bun raport calitate-preț.

Ține un jurnal lunar al cheltuielilor. Când le vezi pe hârtie sau undeva înregistrate într-o aplicație ai o unitate clară de măsură. O simplă trecere în revistă îți oferă informații despre frecvența cu care mergi la cumpărături, genul de produse pe care le achiziționezi constant și sumele pe care le aloci acestor aspecte. Cu ele în față poți ajusta modul în care te raportezi la shopping.

Diana Mihăilă, primul blogger-specialist în soluții de organizare din România, membru al International Association of Professional Organizers .

Alte sfaturi:

X

Adaugă adresa de e-mail pentru a putea descărca fișierul.