Sfaturi

Acum 1 an

Fructe și legume colorate, pentru o toamnă plină de sănătate

Toamna este sezonul fructelor și legumelor, iar natura a avut un motiv întemeiat pentru această strategie. O dată cu temperaturile scăzute și domnia germenilor, corpul are de suferit, iar lipsa de lumină naturală nu ajută prea mult. Aici intră în ecuația abundență de fructe și legume, parfumate și gustoase. Fructele și legumele au mult mai multe de oferit decât vitaminele și mineralele pe care deja le cunoaștem. Fitonutrienţii, antioxidanții, fibrele, uleiurile și acizii, care le oferă culori și gusturi variate, au și numeroase efecte benefice asupra organismului. Acești compuși bioactivi sunt folosiți de celulele din corp pentru a combate inflamațiile și infecțiile, pentru a întări sistemul imunitar or pentru a ajuta în procesul de detoxifiere. Cel mai sănătos mod de a consuma aceste bunătăți din natură, acolo unde se pretează, este în stare naturală. Prin procesare – fie că vorbim de congelare, fierbere, coacere, prăjire etc. – o parte din calitățile amintite anterior se pierd. Prin urmare alege, oricând ai posibilitatea, să te bucuri de ele proaspete. Culorile legumelor și fructelor sunt un indicator al beneficiilor pe care ți le oferă. Prin urmare, ți-am pregătit un mic ghid de culori care să te ajute să navighezi printre ele.

Galben și portocaliu

Compușii benefici din fructele galbene mențin sistemul imunitar sănătos și fericit. Spre exemplu, citricele (portocalele, lămâile)  sunt surse importante de vitamina C, care contribuie la menținerea sănătății celulor și țesuturilor. Drept rezultat, corpul poate să se apere mai bine de răceli și gripe. În plus, dacă te îmbolnăvești, consumul acestor fructe te poate ajuta să treci mai ușor prin această perioadă. 

Pe lângă vitamina C, în citrice mai găsim, potrivit cercetărilor, și peste 8.000 de flavonoide, compuși ce au efecte asupra inflamațiilor și te apără de cancer. 

Un alt fruct de toamnă mult iubit este para. Consumată proaspătă, cu coajă, para este o bună sursă de carbohidrați, vitamina C, potasiu și fibre. 

Dovlecii, morcovii, ardeii sunt și ei surse bogate de vitamina C și antioxidanți - complex de elemente nutritive (vitamine și minerale) și enzime specifice care au rolul de a reduce efectele toxice ale radicalilor liberi. 

Galben și portocaliu

Roșu și mov

Cele două fructe simbol ale toamnei sunt, fără nicio îndoială, strugurii și merele. Dacă de mere ne putem bucura tot anul, mai ales datorită faptului că se păstrează bine peste iarnă chiar și primăvară, în condiții adecvate, strugurii sunt mai rari și mai puțin gustoși în afara sezonului.

Însă, este bine de știut că o mână de struguri pe zi te ferește de numeroase boli. Asta deoarece în fiecare boabă se găsesc peste 1.600 de compuși benefici, o bună parte fiind în coajă și semințe. Așa că profită de toamnă cu un strugure gustos. 

Despre mere s-a tot vorbit. Din păcate abundența lor le-a făcut mai puțin apreciate de către consumatori. Însă merele oferă o lista lungă de beneficii. Te ajută să îți păstrezi dinții albi și sănătoși (asta dacă muști din măr), te feresc de boli precum Alzheimer și Parkinson, scad riscul de diabet, reduc colesterolul și îți mențin inimă sănătoasă. Așa că, dacă te-ai plictictisit de mere, găsește o formulă care să te atragă: un pahar de suc de mere, mere coapte cu scorțișoară și miere sau poate o plăcintă aromată.  

În această categorie de culoare mai intră și fructele goji, căpșunile, murele, toate bogate în vitamina C. Deși sezonul lor a trecut, dacă ai rezerve congelate, aceste fructe sunt ideale pentru un smoothie sănătos. 

În ceea ce privește legumele, amintim ardeii roșii, sursă importantă de vitamina C, vinetele și sfecla roșie. Iar dacă mai găsești prin piață rubarbă – planta minune, cu efecte tonice, care regenerează celulele hepatice – nu pleca fără câteva legături. 

Roșu și mov

Verde și alb

Legumele crucifere – broccoli, varză, conopidă, varză de Bruxelles – conțin elemente anticancerigene, astfel încât te feresc de numeroase afecțiuni grave, iar verdețurile precum spanacul, rucola, varza chinezească și varza kale sunt bogate în vitamina A, vitamina C, clorofilă, antioxidanți și acizi grași esențiali, cu efecte imunostimulatoare și imunoprotectoare. 

Deși nu sună la fel de apetisant ca un strugure zemos, există metode inventive de a le introduce în dietă. O salată de verdețuri în care arunci câteva feliuțe de măr și miez de nucă, un taco vegetarian sau chipsuri de varză kale sunt doar câteva variante rapide și gustoase. 

Indiferent de culoare, toate aceste mici minunății te ajută să îți pregătești corpul pentru iarnă și să ai energie, zi de zi, pentru a te bucura de timpul petrecut cu familia și cu prietenii.

Verde și alb
X

Adaugă adresa de e-mail pentru a putea descărca fișierul.

« inapoi la sfaturi